keskiviikko 12. syyskuuta 2012

Rami ja Hilu





Me oltiin Rami ja Hilu siihen aikaan --- 50- luvulla . Nätti pari , jos sen näin sanon , ainakin minun mielestäni . Rami niin komea , ihan koko seudun komein . - Minä rakastuin .

Oli lokakuu . Siihen aikaan pidettiin taloissa tansseja jos kylällä ei ollut seurojen taloa . Niin oli silloinkin naapurikylällä tanssit joka keskiviikko .

Pakkaset olivat alkaneet jo syyskuun puolella ja jatkuivat yhä kun mentiin talvea kohti . Mutta ei se meitä pidätellyt , oli päästävä tansseihin . Ei muuta kuin ulsterit päälle, villatakit ja lisäsukat ja huivi leuan alta lujasti kiinni ja tottakai lapaset . Minulla oli uusi vihreä huopahame ja hiukan vaaleampi pystykauluksinen villapusero ja suurta muotia olevat nilkkapituiset talvikengät . Niin tarettiin polkea läpi metsätaipaleen naapurikylälle .

Jännitystä ilmapiirissä . Talon pihalla pari ,kolme autoa ja polkupyöriä lukematon määrä . Haitari soi ja tanssin jytke kuului pihalle asti . - Menevät jenkaa - ei ehditty ensi valssille . Mutta eipä se haittaa , kun ei ole omaa heilaa , hakevat omiaan ne joilla on .

Poikaparvesta näkyi kiinnostuneita katseita , mutta tytöt katselivat viistoon ja nyreinä .Mitä nuo tänne tulevat .
Jo alkoi vienti , tottakai pojat nyt naapurikylän tyttöjä tannssittivat . Kolme oli komeinta jotka hakivat . Sitten tuli polkka , Heikki se polkan taitaja lähti tulemaan kohti , mutta omaan keikarimaiseen tyyliinnsä viittoili kutsuvasti ylittäessään lattiaa . Sekös minua tympi . Mutta polkkaa se mokoma osasi niin hyvin , että viittiloikoon .

Ilta jatkui vilkkaana ja tanssittajia riitti . Ei tarvinnut istua seinän vierellä . Loppuillasta se komein poika pyysi saatolle . Minä olin jo siihen mennessa päästäni pyörällä ja lupasin oitis . Mutta sitten huomasin , että minulla on polkupyörä ja ja hänellä moottoripyörä . Siinäpäs ongelma , Mutta keinothan keksitään jos tarve on . Tansseissa oli myös seudun maitoauton kuski . Hän lupasi tuoda pyöräni huomenna .

Niin ajettiin kohti kotikylääni . Minä pidin lujasti häntä vyötäröltä kiinni .

Tultiin kotini kohdalle ja hän asetti moottoripyöränsä maitolavaa vasten nojalleen . Käveltiin tietä pitkin ja hän sanoi " minä sitten olen Rami , kai sinä tiedät ja sinä Hilu . Nojailtiin kuutamossa toisiamme vasten .Hänellä oli uusi nahkatakki ja sen tuoksu jäi ikuisesti mieleeni .
- Sitten , sinä olet niin nuori - kyllä minun täytyy lähteä kotiin  .

Seuraavana päivänä tuli serkkutyttö samalta perukalta kylään ja kuulema katsomaan mitä kuuluu rakkausrintamalla . Minä olin jo täysin rakastunut , korroin silmät loistaen ( kuulema ) miten ihana hän oli . Sitten vein serkkuni vaatekomerolle , otin sieltä ulsterini ja kehoitin nuuhkimaan sitä . Ihan selvästi se tuoksui uudelle nahkatakille .

Serkku tuumasi , nyt se on tapahtunut , nyt sinä olet rakastunut . - Tuosta ajasta on parin viikon kuluttua 58 vuotta . " Ihmeellinen on elämä ."


Ei kommentteja: